måndag 18 mars 2013

(Djur)vänner!




Tänk så tiden går. Tio år fyller storasysters kompisar nu.  När jag började med den här hobbyn var det treåringar jag sydde till.  Roligt nog önskar sig både barnen och deras kompisar fortfarande hemsydda kläder.  Som när jag sydde fotbollströjan till storasyster i höstas.  Då kom hon hem och undrade om jag inte kunde sy såna tröjor till kompisarna också.  Fast på den enas skulle det nog vara bäst om det stod   "Jag är en djurvän" istället för "Jag älskar fotboll".  -De får väl önska sig en tröja då sa jag med ett tonfall som antagligen uppfattades som ett löfte.  Så nu när det var dags för första kompisen att fylla år uppvaktades hon med en fuchsiafärgad tröja med jeansblått transfertryck och regnbågsfärgad täcksöm; allt efter storasysters designönskemål.

Mönster:
Eget, strl 140.  Jag utgick från Ottobre creatives 301, men ville ha en lite mer utställd och aningen längre variant, så de är snygga till tights, vilket jag vet att födelsedagsbarnet tycker om.  Kanske jag skulle kalla det tunika istället?!

Material:
Fuchsiafärgad Campantrikå i bomull/lucra från Tygpyssling.  Verkligen mitt favvotyg när det gäller enfärgat.
Transferplasten köpte jag i Glada Grodans monter på Syfestivalen.

Bäst just nu:
Jag är så glad för storasysters skull; att hon har så fina vänner.  De är tre, ibland fyra eller fem som har så roligt tillsammans. Och idag är det den första 10:åringen som gratuleras - Hurra!

Sämst just nu:
Det snöar.  Nu har det varit vinter sen i slutet på november; nu kan jag det här.  Jag vill ha vår.  Och inte bara jag.  För att få på lillebror overallen måste man fullkomligen brotta ner honom.  Han hatar den!  Får han ett huvudskak när han lägger huvudet på sned och frågar "Acka - tövlar?" bryter han ihop.  Vad som helst, bara inte "Barolen"!

3 kommentarer:

Ugglan sa...

Superfin tröj-tunika. Vem vill inte ha en fin välsydd tröja efter eget önskemål? Du kan nog räkna med att sy till tjejjerna ett bra tag till tror jag.

lavendia sa...

Måste vara uppskattade presenter.

od Andulky sa...

Underbar!!!!!
Kram